CITAT (lolo @ 01-11-2005, 21:45)
Jag känner att jag måste kommentera en del saker här.
Jag tycker inte att man kan generalisera så hårt kring detta att en högerkvinna uttryckt sig så som att kvinnor inte ska syssla med politik, vara hemma osv. Istället är jag helt säker på att dessa åsikter förekommer minst lika ofta bland gamla gubbar på vänsterkanten och säkert på annat håll också. Det handlar om värderingar, något man oftast får med sig hemifrån. Själv tycker jag att sådana uttalanden som hon tydligen gjorde är trams, men visst får var och en ha en egen åsikt...
Lars Ohly ÄR kommunist, oavsett vad han nu påstår... Själv förstår jag inte hur någon överhuvudtaget vill kalla sig kommunist? Jag kan inte komma på en enda vettig anledning. För mig handlar kommunistiska system om förtryck, fattigdom, noll utveckling och dålig valfrihet. Sen är det bara att kolla hur den praktiserats över världen. Resultat är ju minst sagt nedslående. Nämn förresten ETT land där kommunismen gett ökat välstånd åt sina medborgare. Kina är möjligen ett undantag på så vis att landet praktiserar ett kapitalistiskt system tämligen framgångsrikt, men samtidigt finns inslag som gör en tvivelaktig. Bl.a. detta förtryck mot oliktänkande (Himmelska Fridens torg 1989) och idéerna om barnbegränsning.
Nazismen var/är som vi alla vet en fruktansvärd ideologi. Ingen vill ha den tillbaka. Detsamma säger nog även f d kommunistiska öststatsländer som blev intvingade i ett kommunistiskt system och som ofta systematiskt t o m mördat sina egna medborgare (Kambodja, Stalins Sovjetunionen mm) eller gömt undan handikappade barn/ungdomar (vem minns inte Rumänien?).
Därmed inte sagt att det kapitalistiska systemet har sina brister! Men på lång sikt anser jag att det ändå gynnar utveckling och välstånd för den stora folkmassan.
Rädsla för oliktänkande är alltid farligt! Vi bör istället sträva mot acceptans och tolerans i olika skeenden.
Helt rätt!
Jag vet att jag generaliserar, och det är inte bra.
Vill verkligen försöka tänka om.
Det är inte roligt att vara bitter...