Jag tycker du ska pröva ett pelletsaggregat! Jag bor i ett stort hus, som ett år drog sex kubikmeter olja... Jag köpte ett pelletsaggregat(Iwabo) som gick att installera i brännarhålet, med samma elinstallationer som oljebrännaren. Allt som allt kostade affären 20 papp ungefär .
Nu har jag kört i mer än fyra år och det fungerar oklanderligt, vilket inte gick att säja om oljebränaren innan, som ofta tjorvade, stannade och hostade.
OBS! att min panna renoverades 1989, men egentligen är en sextiotalshistoria, så det där med gammal panna och pellets är inte sant. Servicekillen säjer att verkningsgraden på min panna är ungefär 89 %, vilket faktiskt slår en hel del nya pelletspannor!!
Leta upp en begagnad pelletsbrännare, (5-10 000 i fyndannonser) och prova!
Den jag har är lika automatisk som en oljebrännare, den startar, går på sparlåga, stoppar med automatik. Det enda jag gör är att se till att den alltid har pellets i skruven, så man får bygga något slags magasin för, säj en halv kubik. En gammal soptunna eller liknande kan går bra.
PÅ två år, hade kostnaderna för uppvärmnings sjunkit så mycket att min installation sparats in. Här eldar vi för kråkorna verkligen, men jag sparar nog ändå ca 20 papp /år. Husets alla funktioner drivs nu genom 5000/ månad, räcker till värme vatten och el och blir över. Hade vi haft olja kvar, så hade detta kunnat bli 6 x 7800 = ca 47 000 detta hade blivit en BRÄNSLEkostnad på fyra papp i månaden...
LYCKA TILL!
--------------------

|