CITAT (Ingrid på Västkusten @ 03-11-2005, 10:20)
Det mesta beror på hur mkt isolering har Du i väggarna - hur stor yta värms upp? Hur gammalt är huset?
Om man kan så kommer man otroligt långt med tilläggsisolering av tak - spruta in så mkt man kan - detta är en ganska så billig lösning och en som många inte kan vill elelr tänker på att göra innan de hoppar på 'tåget' och byter värmesystem helt. Detta kan ge en besparing på 20% då det i första hand är TAKET som allting läcker ut igenom och i andra hand fönstren - har man gamla fönster så kan se över lister och annat där också ge förvånansvärt bra besparingar. Nu talar jag int eom fönsterbyte - utan se över alltikring RUNT fönstren.
Och hur ser Dina radiatorer ut ? Direktverkande? Vad har Du för ventilationssystem i kåken?
Det är inte 'bara' att byta :-( och många tar bergvärme för att de blir sålda av en försäljare och sedan upptäcker de att de har köpt något som man egentligen inte behövt köpa alls. Men det är få som erkänner det. På Byggahusforumet var det en dam med en kåk på 95 kvadratmeter som köpt bergvärme....suck säger jag bara!
Hälsar Ingrid
En tegelkåk med 240 m2 yta som värms upp. Har precis lagt på 35 cm isolering ovanpå sågspånet. Taket. Tre och fyraglasfönster. Vattenburen värme. Min ålder gör väl att jag inte kommer att bo kvar i huset längre än
20-25 år.