Citat från Allas nr 47 sid. 83 Juridiska frågor: Frågan gällde en granhäck i ett villaområde. Höjden var inte störande men breden.Den hade växt igenom staketet och in på tomten ca en halv meter. Frågan var: Är grannen skyldig att klippa jäms med tomtgränsen där staketet utgör gränsen.Vad säger lagen? Jag orkar inte själv på grund av ålder. Svaret personen fick var följande: Om du inte kan komma överens med din granne på frivillig väg om att han klipper häcken på din sida, måste du agera själv. Du måste självfallet klippa bort den dryga halvmetern som växer in genom ditt staket. Du ska mycket riktigt inte behöva ha hans granhäck på din tomt. Lagen säger att grannen är SKYLDIG att klippa utmed tomtgränsen. Eftersom du inte orkar att klippa den själv och din granne kanske inte kommer att göra det så återstår bara att leja arbetskraft som gör det åt dig. Jag tycker att du ska meddela grannen att han är skyldig att antingen klippa häcken eller betala arbetskraften och att du tänker gå till en advokat och be om hjälp med att "driva in" pengarna. Grannen kan också krävas att betala advokatsarvodet. Kanske blir grannen rädd och betalar eller klipper av grenarna på din tomt.
Hoppas att detta hjälper till. Kul att det kom just i den tidningen jag köpte för att ha något att läsa.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|