Jag tänkte skriva precis det som MimE pekade på vad gäller självdrag, bortsett från att det inte bara blir problem på sommare. Precis lika stora — om inte större — på vintern.
Jag känner 3 stycken som satsat på bergvärme, 2 grannar och 1 kompis. Jag ser ju att grannarna fått kondensproblem i sina källare och de har fått installera el-element där! En av dessa grannar erkänner också att han tycker att han gått på en flopp, den andra säger väl ingenting. Kompisen är också besviken, den klarar inte om det blir för kallt. Han skulle dessutom vilja bygga till sitt hus, men då måste han installera något mer system för bergvärmen "räcker inte till".
Själv har jag tillbringat min första natt med pelletsbrännare!!!
Undersökte länge och noga. Kollade med kommunens energirådgivning. Gratis och informativt. Gick på olika föredrag etc.
Min panna är från -84 och jag hade också gott och väl över 80 i verkningsgrad. Så att din panna skulle vara för gammal???
Jag kollade också på nätet innan jag bestämde mig för vilket fabrikat av brännare jag skulle välja.
Dels ville jag ta reda på hur många som hade haft just denna panna i kombination med olika brännare.
Sedan kollade jag på ett forum liknande Odlas vad de olika användarna hade för erfarenheter, dåliga såväl som goda.
(Om någon är intresserad av detta forum kan jag skicka länken.)