Tja - de vi känner med bergvärme är väldans nöjda i norra Sverige - klart inte alla kan bli 100% nöjda för oftast tyvärr så slår snålheten till och man köper en för liten bergvärmepump. Det var vanligare förr än vad det är nu med underdimensionerade pumpar. Och en dålig försäljare drabbar ju en dubbelt.
All borrning för bergvärme skall kommunen först ge tillstånd, men det glömmer många. I Vissa tätbebyggda områden har vissa kommuner gett bergvärmestopp- Sthlm tor jag det var. Och i tex radhusområden blir det görna för tätt mellan hålen.
Dt har gjorts undersökningar på hur mkt tempen sänks på jordvärme - och effekten skall visst inte vara så stor, sedan håller jag itne med som trädgårdsintresserad - fast det är en annen 'femma' det.
I mitt fall har vi valt frånluftsvärmepump och vedeldning, vi har välisolerat och fina fönster. Vi tar dessutom solvärmd luft ifrån vårt uterum - fungerar juitne alla tider på året, men nu går det bra fortfarande - bara solen skiner. Men det var en hel resa att konvertera ifrån direktverkande el till vattenburen värme, plus installera ventilationssystem, men det hoppet in till 2000-talet gjorde vi ;-) men det är inte alla kåkar som lämpar sig för det.
Hälsar Ingrid
|