Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Luftvärmeväxlare, Någon som har erfarenheter
          Zanna
          Inlägg 02-11-2005, 15:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 385
          Medlem nr: 2 794

Jag har länge velat hit och dit ang hur jag ska värma huset och nu lutar det åt luftvärmeväxlare.

Jag undrar om någon här har installerat och har tips och råd och kanske även dåliga erfarenheter? Vad ska man välja? Har försökt nå vår energirådgivare men kommer inte fram.

--------------------
          Susanne zon 3 (4)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Zanna
          Inlägg 04-11-2005, 19:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 385
          Medlem nr: 2 794

Tack för alla svar. Med alla positiva erfarenheter som ni har plus några i bekantskpaskretsen så har jag idag varit och beställt en värmeväxlare. Det blev en Sanyo som fått bäst i test - visserligen 2004 men den låg väldigt bra till i år också.

Bergvärme vet jag flera som har och de är väldigt nöjda men jag anser att investeringskostnaden är för stor när man är en person i huset och dessutom har jag hört (från personer med vetenskapliga "fakta") att det inte blir så billigt - om det blir billigare alls - än andra alternativ i längden. Men, jag har inte sett några siffror att jämföra med så man får väl se när de gör en utvärdering om 10 år.

Pellets är ju ett billigt alternativ men det kändes inte aktuellt eftersom man måste fylla på pellets plus att det är något som brinner - jag är oroligt för brand. Ett par kompisar har byggt in en stor silo som de fick av en bonde, den fyller de två gånger per år och därifrån matas pelletsen in i brännaren. Bilen som levererar pelletsen fyller på direkt in i silon. Praktiskt!

Nästa investering blir nog en liten kamin men det får vänta.

--------------------
          Susanne zon 3 (4)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 08:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon