CITAT (humla @ 05-11-2005, 11:09)
Jag vill förtydliga att jag personligen inte är emot homovigslar, och tycker att alla människor borde ha rätt till kärlek.
Men, frågan gäller egentligen hur pass mycket svenska kyrkan ska anpassa sig till bibeln eller samhället. Svenska kyrkan har förändrat sig drastiskt de senaste 50-100 åren (?) och idag är det t.ex. vanligt med kvinliga präster.
Hur ska vi egentligen se på svenska kyrkan? Ska det enbart vara en plats man använder för dop, bröllop och begravning, utan att den ska stå för någon slags moral eller tro?
Ska man frångå bibeln, som faktiskt innehåller väldigt mycket moral och värderingar? I bibeln står det ju om allt från att man ska stena folk till döds, att kvinnan ska tiga i församlingen och att homosexualitet är lika hemskt som att ha sex med djur. Samtidigt finns "kärleksbudkapet" som säger att man ska älska alla människor.
Ska man välja ut de delar i bibeln som passar en bäst för tillfället?
"Älska din nästa såsom dig själv" är, såvida jag inte är helt snurrig, ett av budorden - de såkallade stöttepelarna för hela den kristna tron. Om prästerna inte ens kan leva efter tio enkla punkter som bara säger att man ska vara en sjysst person, ja då vet jag inte om de ska uttala sig om resten av bibeln, heller - för då tror jag inte riktigt att de har vad som krävs för att kalla sig kristna till att börja med...