Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vet träd om att de ska bli träd –, eller måste man klippa till dom?
          Eva Swahn
          Inlägg 24-11-2002, 00:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Vet träd om att de ska bli träd – eller måste man klippa till dom?
          Dum fråga, men ställd av en ovanligt dum "trädgårdsmästare"!

Nu har jag köpt några träd. De är ju liksom bara en liten tanig pinne i plastkruka. På bilder i böcker ser de ut att bli vackra stora spaciösa trädkronor i vuxen ålder. Men blir de så av sig själva, eller ska de ansas, beskäras och klippas till för att bli sådana?

Träden som jag har införskaffat är följande:

Alnus glutinosa `Imperlis`
          flikbladig klibbal
          inget extrapris tyvärr

Tamarix ramosissima `Robra`
          Tamarisk som i någon bok kallades höst-tamarisk
          (kostade 30 kr, hade kostat 80 kr)

Ulmus carpinifolia `Wredei`
          Alm med smalt, upprätt växtsätt med gula krusidull-blad
          (kostade 28 kr, hade kostat 80 kr)

Acer plat. `Crimson Sentry`
          Lönn med stora, vinröda blad. I någon bok kallades den för "norsk lönn"
          (kostade 145 kr, hade kostat 260 kr)

Acer griseum
          kopparlönn
          (inget extrapris tyvärr)

Sen vill jag inte ha några tramsigheter om att det är för många träd på min lilla tomt...du anar inte hur mycket jag har hittat med röda prislappar på.

--------------------
          Eva i zon I

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Eva Swahn
          Inlägg 24-11-2002, 18:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 752
          Medlem nr: 300

Tack alla som förstår vad jag menar!

Jag har nog blandat in det som Ronny påpekar - att det är fruktträd man klipper under tiden de växer. Tack för det klargörandet.

Men läser man i äldre litteratur står det att man ska beskära vid planteringen. I "Nya beskärningsboken" har man gått ifrån det tydligen. Men det finns ju ett avsnitt i den här boken om "uppbyggnadsbeskärning av prydnadsträd": citat "så snart träden har etablerat sig - vanligtvis två år efter planteringen - börjar man med det viktiga uppbyggnadsarbetet" (sid 43). För nån som är lite ovan och dum låter det som om träden inte visste hur de ska bli träd, ja att de är så förädlade och konstiga att man måste hjälpa till.

(Jag hörde häromdan en klagande matte vars pekigneser inte visste hur han skulle göra för att para sig med en villig tik. De båda hundägarna fick hålla i sina jyckar och hanhundsägaren fick "guppa" med sin dumma hund tills "saken var klar". Tanken vid hur de hela såg ut får mig både att skratta och rysa. Vart är "naturen" på väg när den inte ens kan sköta sånt själv?)

Alltnog, jag förstår att det här med träd är en delikat konstart. Det är ju inte en slump att man som Cilla kan ha det som försörjning att beskära träd. Vad kan hända om man gör fel - eller vad kan man göra för fel? Vad händer om man skiter i att beskära? Ja, det är frågor jag kan få svar genom att läsa på.

Att ett litet frö vet att det ska bli 20 meter högt, ha välvd krona och växa i 200 år är ju en hisnande tanke med religiösa dimentioner.

--------------------
          Eva i zon I

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 23:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon