CITAT (Lena @ 05-11-2005, 11:06)
Jag är glad att kunna välja att inte vara medlem i kyrkan, den står för förtryck, förljugenhet ,falskhet och maktlystnad, hur många präster är troende kristna tror ni?
Prästyrket är inte speciellt bra ekonomiskt betalt. Det är ett tungt jobb, med ofta obekväma eller ickeplanerbara arbetstider. Det kräver långa studier där man lever på lånade pengar. Att bli präst utan att i något avseende vara troende kristen...det tror jag är ovanligt numera.
Förr, när prästerskapet ofta var enda vägen till bildning för många fattiga, så var det kanske oftare ett "karriärsval".
Zarah P skrev : "Att vägra viga homosexuella är inte att stå för sin tro. Det är att vara inskränkt, och skenhelig, och att kränka en annan människas rätt att vara den han/hon är"
I fallet med dessa präster så hade det väl varit mer skenheligt av dem att STRUNTA i sin övertygelse, och istället följa andra människors beslut istället för Guds vilja?
Nu menar jag, för ordningens skull, att homosexuella såklart ska kunna få gifta sig. Men det är ingen självklarhet att få gifta sig i valfri kyrka, tempel eller moske, och att alla präster, rabbiner och imamer måste ställa upp i ceremonin.
Har vi religionsfrihet så har vi.
Däremot kanske staten kan dra in alla bidrag till religioner eller församlingar som särbehandlar män och kvinnor, hetero- och homosexuella, etc. Men då bör det göras överlag, och inte bara vad gäller Svenska Kyrkan.
Yrsa Stenius skriver rätt bra om saken :
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,722750,00.html