Mina egna vinterdrömmar om rosorna handlar mest om vilka perenner jag ska samplantera med dem till våren. Min Rosengård är ju ganska ny, så hittills har jag bara odlat vaxbönor runt omkring dem.
Men nu är det nog dags. Hysat ogräsfri jord, många kvadratmeter att täcka... Kommer naturligtvis att kosta skjortan, om jag inte kan fixa huvuddelen genom frösådd...
Tänkte ha en låg buxbomshäck utmed all gångar, buxbom är ju enkel att sticklingsföröka, även om det tar lite tid. Några olika sortes clematis har jag redan satt längs staketet. Sen funderar jag på några höga perenner, som inte är alltför invasiva, mest i diskret blått och vitt. Kanske vita liljor, riddarsporrar, stormhatt, mjölkklocka, stor chrysanthemum, vit höstanemon, vit löjtnantshjärta, Astrantia och Thalictrum. Och så Digitalis och stockros bland tvåringarna. Som marktäckare är jag förtjust i en del av de nya sorterna Heuchera, men det blir nog för dyrt, måste hitta något jag kan fröföröka istället. I värsta fall får det väl bli min gamla favorit, dvärghäxörten.
Egentligen är jag inte så bra på perennrabatter, min trädgård är mera naturpark, där allt får komma upp lite som det tycker. Men just rosengården tänkte jag hålla lite mer formell. Den är ju också inhägnad, så för en gångs skull behöver jag inte tänka på rådjuren.
Vad brukar ni andra använda som samplantering med buskrosor? Alla tips mottages tacksamt
--------------------
Viveka i Alingsås
|