Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Måste man lägga något mellan dom upphöjda bäddarna, Funkar det att lämna med gräs/ängsmark?
          Don Thomaso
          Inlägg 06-11-2005, 21:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 6 752

Hejsan,

Ska anlägga en helt ny köksträdgård till våren och har insett att det är upphöjda bäddar och pallkragar som gäller. Det jag märkt när jag läst lite här är att alla lägger nånting mellan, typ plattor, täckbark, stenar, grus etc. Funkar det inte att lämna utrymmet mellan som det är (i mitt fall ängsmark med ganska högt gräs som jag i sånt fall klipper ned)?

Får man ogräs då?
          Blir det lerigt om man går för mycket på det?
          Blir det då svårt att köra skottkärra?

Om man nu måste ha något emellan, har ni några tips på vad som är billigt och ser naturligt ut (vill absolut inte ha några fyrkantiga stenplattor eller så)?

Hehe...ivrig att planera...och kommer ha mer tid än pengar när det är dags biggrin.gif

/Helena

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Don Thomaso
          Inlägg 07-11-2005, 17:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 6 752

Hej igen,

Jag kommer säkert prioritera bort en massa grejor när det väl är dags, men än så länge är det dreamtime...
          biggrin.gif

Om jag skulle vilja plantera blommor runt hur gör jag då?

En lägre byggd ram av plankor? Helst skulle man ju vilja göra det lite runt och så. Finns det något annat man kan göra en lägre krage av...som inte behöver vara rakt? Och hur högt bör det vara...skulle vilja ha lite isop och ringblommor och sånt.

Gällande vindskydd. Solrosor låter ju fint och bra. Jag tror jag läste i Lena Israelssons bok att vissa högre växter inte ska stå i upphöjda bäddar, typ solrosor. Är det så eller bygger jag bara en bädd till dom oxå? Och hur hög ska den i så fall vara?

Åter igen jättetacksam för alla bra tips!

/Helena

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 02:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon