|
Tilbake til det som det det ble spurt om. Jeg lager hjemmelaget selvvanningskrukke på nesten samme måte, men med et par tillegg: - jeg lager flere hull i krukken på høyde med bunnen av jorden = toppen av vannbassenget med lecakuler = der jeg legger undervanningsmatte. Det er så det ikke skal bli stående vann i hele krukken. - Jeg legger lecakulene i gamle strømpebukser. Da er det lett å ta ut av og gjøre om krukken et annet år uten at lecakulene blander seg med jorden. - Jeg fyller ikke opp hele bunnen med lecakuler (i strømpebukse), men lager litt vannbasseng med plastkasse som står oppned i tillegg. (for å få plass til mer vann og spare på lecakulene.) - Jeg lar en flik av undervanningmatten gå helt ned i bånn av krukken, så den trekker opp vann til jorda også når det bare er litt vann igjen nede i krukken.
Altså: røttene er i jorda og jorda får vann fra undervanningsmatten som trekker vann opp fra bassenget i bånn av krukken.l
Dette er lett å lage, greit å bruke og jeg behøver nesten aldri å vanne.
--------------------
Hilsen Lene fra sør-øst i Norge. ----------------------------- Planter blir kompost blir liv blir min hage. Mitt album
|