Jag har läst att det är järnvitriolen som utgör träskyddet i falurödfärg. Förr användes järnvitriol bl a för att mörka utbytta delar av t ex timmerhus. Började använda järnvitriol förra året till bla trädgårdssnickerier, så jag har tyvärr inga egna erfarenheter av hållbarheten.
I Gysinge centrum för byggnadsvårds katalog står det att "järnvitriol är konserverande för träet, motverkar alg och svampangrepp och används därför i vissa kulörer av slamfärg. Behandlingen behöver inte upprepas, annat än om vitriolen lakas ur, så alger och svamp dyker upp." Gysinge rekomenderar att man tillsätter grå bets ( t ex Herdins silverbets) till järnvitriolen för att få den silvergrå och för att man ska se var man målar, eftersom vitriolens egen färg inte kommer fram förrän efter en tid. Hur lång tid det tar varierar mellan olika trä. Andra byggnadsvårdare anser att betsen inte är nödvändig.
Järnvitriol kan bli grönaktig i färgen men grånar med tiden. Järnvitriol är ingen färg utan ett ämne. Järnvitriol är dessutom mycket billig. Är man bara medveten om att man inte vet exakt vilken färg man kommer att få och vill använda naturlig "färg" till ett lågt pris så tycker jag att man ska använda järnvitriol. Färghandeln är förmodligen inte så positivt inställd till att folk använder billiga produkter som knappast kräver underhåll. De tjänar betydligt mer pengar om folk laserar och oljar med jämna mellanrum.
--------------------
spotty
Cast a cold eye, on life, on death, horseman pass by
Marsvinet heter Chutney och har lånats från den engelska firman www.winking-cavy.co.uk (oemotståndliga presentartiklar med smågnagare)
|