Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hibiskus
          Eva St
          Inlägg 21-11-2005, 00:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 514
          Medlem nr: 58

Har en stor stamhibiskus som jag dragit fram från stickling den är röd och fin som bara den. Men sedan har jag en vanlig Hibiskus som var vit från början när jag fick den för ett antal år sedan. Den har stått ute på somrarna och verkat må hur bra som helst av det. Nu i höst har den blommat med blommor som varit till hälften vita som ursprunget och till hälften röda på samma blomma alltså. Det började i höstas när den stod ute med en sådan blomma och resten vita. Nu har alla blommor blivit tvåfärgade har det något med ympning att göra eller vad?????????
          Eva St

--------------------
          Skjut inte upp till i morgon vad du kan ha nöje av idag.

Mitt album

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Emser
          Inlägg 23-11-2005, 11:30
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 961
          Medlem nr: 274

Ja, tar man tex Novemberkaktusen som är grymt enkelt att få muttationer på så är det vattnet. Mina röda kaktusar blev i år ½ vita och ½ röda blommor på samma planta...framför allt så om vattnet är kalkigt så täpper det lixom till de receptorer i växten som svara för färg - vilket då får ett ofarligt färgomslag.

Hur det är med hibiskusar verkar det mera vara en kombination av sol, värme vatten och riktining. Där har du ju tex. blomstroleken som ett bra sådant! Mindre värme mindre blommor(i storlek...)! Sedan verkar det som om vissa typer av grund färg lättare(som organge, aprikos mfl.) muterar än lite mer orginella färger, som röd, gul osv.

Men tyvärr så kan man inte helt säga varför de muterar - hade en hibiskus vars blommor skiftade från mörkt röd till ljus gul på en och samma planta!

--------------------
          Mvh/Emser
          Zon 8, USA.

Liv föds och dör; man sår och skördar, irrar och finner åter vägen hem till jorden.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-09-2025, 06:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon