Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd men jag missade den tidigare. Dessutom såg jag att Uno redan hade fått svar han var nöjd med. Men ändå ...
CITAT (Reserv @ 03-11-2005, 09:11)
På lång sikt så är bergvärme det mest ekonomiska alternativet, installationen är dock en stor utgift.
Jag är ingen expert på bergvärme men kalkylen man gör bygger väl på att elpriserna fortsätter att vara så låga som dom är idag ?
När kärnkraften avvecklas, förbrukningen fortsätter att öka, och vi ytterligare anpassar vår elmarknad till EU kan jag inte tänka mig att man längre får 1kWh för 1:-, i Danmark eller Tyskland är det väl närmare det dubbla och ökar, och det finns väl egentligen inget som tyder på att vi inte är på väg ditåt ?
Hur snabbt betalar sig bergvärmen om elen kostar 2:- per kWh ?
Jag tror att pellets kommer att fortsätta vara ett ekonomiskt alternativ och kanske bli billigare i framtiden. Råvaran finns lokalt över hela vårt land och i överflöd hos våra grannar i Finland, Ryssland och Östeuropa. Dessutom kan små producenter konkurrera lokalt jmf. olje- och elleverantörerna som som är multinationella giganter.
Jag har fått tillträde till mitt hus nu i veckan och det första jag har gjort är att isolera värmerören till och från pannan. Den står i ett, mer eller mindre, oisolerat uthus och det var totalt 12 m varma rör. Besparingen, som jag räknat fram lite mellan tummen och pekfingret, blir förhoppningsvis minst 3000kWh i minskade förlusteffekter. Det är ungefär lika många kronor olja.
Jag ska konvertera min panna från olja till pellets men det får bli framåt vårkanten som jag kommer igång med det. Huset drar 2,5 - 3000 liter olja så det finns lite att spara på. Oljan lär ju inte bli billigare i framtiden heller.
Nån som har koll på bidraget för bio-bränsleinstallation som visst ska komma efter årsskiftet ??