Dålig kvalitet är det verkligen på virket som man köper i många storhandlar! Om man som jag har en träsegelskuta kan man inte köpa en enda brädbit därifrån. Utöver att de aldrig har förstklassigt, långsamväxande virke, så har de inte möjlighet att ta fram specialsågat heller.
Det finns småsågar överallt i landet. Ofta har de inte bara kunskap om hur man sågar och väljer virke utan har också möjlighet att ta in bättre virke över huvud taget. Bra råd kan de ofta ge också.
Min erfarenhet av skillnaden på livslängd av tryckimpregnerat virke och oimpregnerat är att den är försumbar i alla lägen där den inte står i kontakt med vatten eller ligger mot marken.
En altan som byggs i rejält grovt virke håller i 20-30 år oavsett impregnering, medan stolpar till bryggor, delar av altaner som ligger mot marken och liknande, håller endast kort tid om de inte är impregnerade eller skyddade på annat sätt.
Just altaner tycker jag ofta byggs i för klent virke, som utöver att det sviktar betänkligt också blir snabbare väderbitet, sprucket, torrt och sprött.
Dåliga erfarenheter av träoljor tror jag ofta beror på att det är så många struntoljor som säljs i butikerna. Det som ger impregnerande skyddseffekt är ren rå linolja kraftigt utspädd med balsamterpentin/kinesisk- eller fransk terpentin. Det finns ingen bra färdigblandad att köpa i Sverige, man blandar själv. Det är detta man behandlar träskutor med, som gör att de håller i hundra år och mer än så, trots en mycket påfrestande marin saltstänkt miljö.
Allt som kallas träolja mm för att inte tala om sådant som späs med petroliumprodukter (lacknafta t ex) ska man undvika om man vill göra något bra för sin altan, fasad eller liknande. Målarterpentin ska man också lämna kvar i hyllan. Om du ska tjära - begär att den ska vara blandbar med balsamterpentin för att du ska köpa den. All annan tjära är rent lurendrejeri och som att kraftigt minska träets beständighet.
--------------------
|