Hur mycket är du som förälder villig att lägga över på ditt barn? Hur beroende vill du att ditt barn ska vara av dig? Nu är jag kanske hård, men nån gång måste man börja smyga in barns ansvar, självklart under koll och lite lagom för den åldern.
Min dotter ville nog egentligen sova men jag väckte henne så att hon hade tid att morna sig, då kunde jag ta fram frukost, sen inga större problem för henne. hon klarade sig själv runt åk6, Nu är hon 16 år och har aldrig haft några bekymmer med att gå upp på mornarna. Läxläsning har hon också klarat själv, i lågstadiet hjälper man ju till hela tiden, men sen har jag släppt under tiden beroende på vilken läxa.
Sonen nu 11 år bad att få väckarklocka när han var ca 7. Jag undrade varför, eftersom det var jag som väckte han!! storasyster hade ju en, fick jag till svar. Han fick längta ett tag, sen köpte jag en, Jag har alltid väckt honom och sen har han klockan på ringning en stund efteråt, så han hinner morna sig också. Han fixar sin frukost och har gjort i nåt år, tar sig till skolan i tid, känner sitt ansvar. Läxor har han sällan hem de jobbar undan i skolan, men de gånger han har läxor hem, vill han gärna göra själv men men vill ha sällskap, Han är väldigt sällskapsjuk, frågar alltid om hjälp när det krånglar.
Nu har jag två töser till som går i förskolan, jag väcker dem och de kliver upp strax efteråt, får ordna kläderna om vi inte tagit fram på kvällen,. De har fått varsin häftig väskarklocka när de fyllde 6 år men herregud vad de låter, skulle jag inte utsätta resten av familjen för. Ska leta efter en "mjukare" ton i nån klocka, så att när de börjar ettan kanske ska få vakna till den, går det så går det.
De måste kunna klockan och ha ett bra tidsperspektiv för att kunna förstå hur lång tid det tar,
Det är skillnad på att ta hela ansvaret och att tro att de gör det.
Allt hänger nog ihop; hur många är ni i familjen, går alla upp samtidigt, vad är det för möjlighet att stanna hemma och sköta hela frukostbiten.
|