Jag minns faktiskt någon sekvens från kalenders -65 , farbror Pekkas handelsbod. Om jag tyckte den var bra minns jag däremot inte, men vi som var barn då hade ju inte så mycket att välja på.
Sen minns jag Tomteboda, Teskedsgumman, Trolltider, Herkules Jonsson, Möllegården, Stjärnhuset, Albert och Herbert, Lille Luj, Staffan och Bengt, Marias Barn, Ture Sventon, Kurt Olsson, Sune, Tomtemaskinen, Greveholm, Pelle Svanslös och Kaspar. Okej, jag har ju tittat på listan för att få hjälp.
Den jag minns som dålig av dem var Marias barn. Favoriten bland alla är Trolltider.
Eftersom jag har barn med ganska stor åldersskillnad mellan yngst och äldst så har jag följt julkalendrar genom många år.
Härom dagen satt min man och jag och tittade på ett avsnitt av årets kalender. Barnen är sedan länge för gamla, men vi ville kolla vad det var. Knappast något som vi kommer bry oss om fler gånger i år, men det är ju inte heller vår årgång som ska ha behållning av en julkalender,.
Vi som alltid haft tillgång till dansk TV har genom åren sett många bra och juliga danska kalendrar. Numera vet jag dock inte hur deras är.
|