Ur medicinsk synvinkel finns det inget som heter utbrändhet. Den rätta beteckningen är utmattningsdepression.
Om man gör något som är kul och positivt kan du nog jobba ganska många timmar i månaden och ändå inte bli stressad. Men om du inte trivs med det du gör så blir det ju negativ stress och då orkar man av förklarliga skäl inte lika mycket.
Sen sägs det ju att om man drabbas så är det inte bara t.ex. jobbet det beror på utan ofta är det en kombination av problem i det privata och problem på jobbet.
Jag har själv inte ens varit i närheten av utmattningsdepression men på jobbet har vi haft en hel skock som har drabbats och jag vågar påstå att bland de som jag känner mest som har drabbats på jobbet så är det privatlivet som har spelat roll. I ett fall är det en tjej som är mycket dominant och när hon inte fick exakt som hon ville så flippade hon ut totalt. När hon kom tillbaka fick hon en tjänst där hon slipper samarbeta med andra på samma sätt och nu funkar det bra.
Det "lustiga" i sammanhanget är att vi har en tjej på jobbet som jobbar i nära samarbete med en riktigt otrevlig, dominant och styrande person. Jag hade inte stått ut att jobba tillsammans med henne i en månad ens. Men den här tjejen hon tiger och lider och kämpar på. HON hade haft "fog" för att bli utmattningsdeprimerad men hon fixar det av någon konstig anledning. Så det är nog mycket vilken läggning man har också.
Bara lite egna synpunkter som inte är medicinskt grundade.