CITAT (Felix matte @ 08-12-2005, 10:52)
I dagens NSD står
Hemtex återkallar stjärnhänglykta!
Är det kanske en sådan du har NorrbottensMagdis? På bilden finns de i färgerna blå, grön, röd och gul.
De har upptäckt att några lyktor är för täta och värmeljuset riskerar överhettas, flamma upp och glaset kan spricka. Tydligen gäller det lyktor sålda 11nov - 2 dec 2005.
Lyktorna bör återlämnas till butiken.
Jag såg också annonsen i tidningen idag och tänkte på Magdis. Och så tänkte jag på hur osedvanligt KORKAT det är att tillverka såna lyktor. Hur kan de gå igenom säkerhetskraven?
Ursäkta om jag verkar helt fixerad vid värmeljus och riskerna med dem men så fort jag får en chans så upplyser jag eftersom jag vet hur farliga de är och kan mitt tjat förebygga en enda brand så är det värt det!
Vi använder värmeljus hemma också men är väldigt försiktiga.
Så då kan jag ju lika gärna tjata om en annan sak också!

Hur många är vi inte (ja, jag gjorde också så förut) som tar stekjärnet från spisen, tömmer innehållet och sen spolar järnet med kallt vatten? LIVSFARLIGT! Det måste först svalna. Det kan bildas explosioner så att köksinredningen rasar. Och be mig inte förklara det rent tekniskt. Jag fick lära mig detta för några år sedan av en man som sysslar med sånt här.