Medlem
Antal inlägg: 517
Medlem nr: 1 209
Ja nu kan jag äntligen kompostera skal och kokta grönsaker, för nu har mina kompostmaskar kommit.
Felet är bara att jag aldrig har haft maskompost förr, så jag vet inte hur man gör och vad man ska titta efter, och jag kan inte tyda tecknen.
Jag är säkert värdens hönsigaste maskmamma, får de för lite luft, får de för mycket luft, är det för torrt är det för blött. Jag ser ju inte att de äter, vilket ju säkert beror på att de äter av tidningarna i botten. Blir det för ljust för dem i dessa lådorna...
Medlem
Antal inlägg: 517
Medlem nr: 1 209
Tack för ditt svar!
Jag har nu haft maskkomposten i fem dagar och maskarna har börjat piggna till. Flytten var nog jobbig för dem. Tipset med gamla mjölkbackar ska jag komma ihåg, jag råkar nämligen ha ett par sådana som jag just nu använder till att köra fraktmassor i men till vintern ska det vara klart och då lär jag också ha sett om dessa lådorna som jag använder nu är för små eller ej, de passar dock väldigt bra där maskkomposten står just nu.
Jag lyckades hitta några sidor på nätet om just maskkomposter och i och med att jag fattade att jag ska behandla maskomposten ungefär som en vanlig kompost med den skillnaden att maskkomposten står inne så släppte oron .
Vi får se om jag kommer att kunna lösa fruktflugefrågan eller ej! Försöksverksamheten pågår under diskbänken