Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vinterförvaring vindruva, Kruka + frigolit
          curman
          Inlägg 07-12-2005, 08:45
          Länk hit: #1

Gäster

Hej! Hoppas ni kan hjälpa mig.

Nu har jag byggt en frigolitlåda till vindruvan på balkongen. Krukan som vindruvan står i är en 40-liters, runt denna är alltså frigolitlådan, och ett ca 3 cm hål finns i lådans "tak", så att stocken kan sticka upp där.

Sortens namn minns jag ej men den ska klara ner till -20 grade så det är en svensk sort med blå druvor (som var jättegoda i höstas).

Mina frågor är:
          - Vad är era synpunkter på om den klarar av en smällkall vinter i en sådan frigolitbox? Att den ska klara ner till -20 grader gäller ju om den står i jorden...

- Hur vattnar man under vintern? Något vatten måste den ju ha. Jag har funderat mycket på detta men inte kommit fram till något.
          Jag har vattnat den sparsamt den senaste tiden men snart blir det minusgrader...

PS Jag lägger upp en bild i eftermiddag!

Tack för all hjälp!!!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstin z5-6
          Inlägg 12-12-2005, 14:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Jag gissar att du har Himrod " en mkt tålig druva ..
          Du vattnar sparsamt till dess att krukan är tjälad/om det överhuvudtaget händer , hos dej , nån längre period?

-Innan det händer ska den hållas åt det torrare hållet men inte helt torr-När den väl fryser så behöver krukan inget vatten
          Frigolit under -, krukan närmast väggen + gamla mattor kan vara bra skydd
          I din zon kommer våren tidigt -men vissa stockar vaknar sent -så misströsta inte
          Du ska inte börja med för häftig bevattning förrän du ser att den rör på sig smile.gif
          Krukodling ute i z1 ska gå bra
          Skugga mot stark vårsol innan den vaknat
          Lycka till med druvan
          smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 22:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon