Enligt vad jag har kunnat läsa mig till, samt frågat blivande släktingar i USA så är svaret helt enkelt NEJ! Till allt vad växter heter. Det gäller allt ifrån kärnfria vindrukvor (och läs
Kärnfria vindruvor) till plantor, frön, skott! Så jag har helt enkelt gjort så att de växter jag vill ha kvar...kommer jag att skeppa till svärmor i skåne. Resten vill jag sälja om det är möjligt! För annars blir det helt sonika tippen!
Ett annat problem jag har är att nästan alla (utom lökarna) är fullstora växter...vilket blir en liten skit aning problematiskt med frakt, men skam den som ger sig, eller?
Men till de som hört av sig och lämnat intresse kommer jag att skicka foton på de växter jag har, för att ni ska få en bild av hur de ser ut och hur stora de är....osv.
Hur vida GWB är en paranoid fjolla eller ej har ni inte lust att jag går in på, så jag kommer att låta bli! Men visst tycker jag det är lite fånigt att man inte får ta in kärnfria druvor ifrån tyskland! Men å andra sidan så har de tagit in plantor (för några år sedan imoprterade de ett slinger växt ifrån Kina som de ville att korna skulle käka - det vara bara det att korna gick inte i närheten av växten som förutom att den har ett rotsystem som får åkervindan att likna en fis i universum så har den en växtkraft som inte duga växer väl ett par dm/dag. I Georgia så kväver den allt t.o.m. stora träd -så så gick det med det!!!!) som helt tagit över den inhemska floran så visst förstår jag att de är försiktiga.
Jag kan också tillägga att de är ännu kinkiga i Florida eftersom ALLT växer så kopiöst där....Men visst ser jag fram emot att kunna odla mina amaryllisar i rabatten tillsammans med persika, apelsin och Key lime!