CITAT (Cilla @ 14-12-2005, 00:37)
Om du menar Görels äppelbok så kan sägas att vi har en kontinuerlig diskussion om beskärning, ibland också i tidskriften Pomologen.
Odlarna i Kivik berättade för mig att man förr i tiden "skar ur" gamla kronor för att få frukt på lägre nivå. Att det bildas röta ned i stammen och trädet får kortare livslängd, sämre prydnadsvärde mm är inte viktiga aspekter i odlingssammanhang.
Många har "toppkapat" sina gamla äppelträd och kapar sedan allt som trädet försöker återställa uppåt. Jag har bilder på resultaten av sådana ingrepp på min sajt.
Vad man tycker är estetiskt och praktiskt är en aspekt, den brukar jag inte ge mig in i. Men om man använder biologiska argument som vad träden behöver för att leva friska och länge så är grövre urkapningar inget man sysslar med.
Ja, då vet jag i alla fall var idén kommer ifrån, och att den inte är tagen ur luften. Men det är ändå synd att det står detta slags råd i en sådan bok, som vad jag förstår är mycket läst. Jag tror att den genomsnittlige trädgårdsägaren, som i en bok hittar beskrivning på hur man ska göra, inte ägnar tid åt att söka information i andra källor. Bättre då om det inte hade stått något alls. För hemträdgården är det väl viktigare att ha ett vackert och långlivat träd än att under ett par år stressa fram ytterligare ett par extra kilo äpple innan trädet tas bort.
Hoppas hon lyssnar på dig, Cilla!
Förresten , konstigt att det skulle vara vanligt bland yrkesodlare att kapa halva kronan....... Dom har väl i allmänhet haft möjlighet att beskära trädet från unga år och därmed ge dom önskvärd form.