CITAT
Förresten , konstigt att det skulle vara vanligt bland yrkesodlare att kapa halva kronan....... Dom har väl i allmänhet haft möjlighet att beskära trädet från unga år och därmed ge dom önskvärd form.
Jag vet inte om det varit vanligt, men odlare jag talat med berättar om hur odlingens premisser förändrats genom generationerna. Det har blivit dyrare med arbetskraft, metoderna för besprutning ändras mm - och man beskär träden efter detta. Numera finns inte så många med stora kronträd kvar i odlingssammanhang, och de som finns är ofta sparade av historiska eller lite nostalgiska skäl. Sade de odlare jag talade med, det kan finnas fler förklaringar!
Sedan har vi ju haft äpplen för hushållsbruk i våra trädgårdar också, i långt större utsträckning än idag. Det var inte för fritidsnöje eller prydnad man hade fruktträd i de generationer som uplevde första och andra världskrigen. Ville man garantera sig om att få äta frukt var det bäst att odla själv.
Beskärningstradiotioner av träd för hushållsbruk vore intressant att studera. Min hypotes är att idéer om att skära bort halva trädet uppstod en bra tid efter andra världskriget, 1960tal eller senare.