När vi bodde i Tyskland var mina barn uttryckligen förbjudna av mig att tala annat än tyska när någon icke-svensk var närvarande. Tycker helt enkelt det handlar om respekt.
Eftersom de hade gemensamma kamrater hade det varit så lätt för mina barn att börja prata/bråka på svenska med varandra och det stackars barnet hade inte förstått och antagligen blivit ledsen.
Det är dessutom betydligt jobbigare att växla mellan olika språk än att prata samma hela tiden, även om det råkar vara ett främmande. Det var logiskt för dem att berätta vad som hänt i skolan på tyska. Det var ju på det språket det hade hänt. Sedan skulle de ju leka med andra barn, återigen på tyska. På kvällen var det TV etc. Fortfarande på tyska.
Min man var endast hemma på helgerna, men han och jag pratade svenska med varandra — förutsatt att ingen icke-svensk var närvarande.
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|