CITAT (Lars-Olof Arvids @ 21-12-2005, 11:11)
Boxer, jag vet inte hur glad du hade blivit åt mina råd. Jag anser nämligen att det är helt fel att ha guldfiskar i små runda skålar. En gulfisk kan faktiskt under rätt förhållanden bli åtminstone lika lång som en normal "guldfiskkupas" diameter. Ofta blir guldfiskskålsägare sura när de hör detta och försöker slå ifrån sig med att de minsann har följt handlarens råd, att det är en sorts "miniguldfiskar" de har och liknande. Men även zoohandlare är ofta skrämmande okunniga om sådant här. Ibland påstår de t ex att det är normalt att guldfisken eller slöjstjärten snappar luft i kupan - i verkligheten är detta ett säkert tecken på syrebrist. Betydligt lämpligare i en kupa är då kampfiskar, som till skillnad från guldfiskar faktiskt snappar luft helt naturligt. Man bör bara ha en hane (annars slåss de tills en eller båda dör) men gärna 2-3 honor. Ett tätt växtsnår där honorna kan gömma sig om hanens uppvaktning skulle bli alltför intensiv är också bra. Några små guppy går ochså bra att ha i en kupa, men tänk på att det kan bli trångt om de förökar sig för mycket. Trots allt skulle jag hellre rekommendera ett riktigt akvarium! Att man matar fiskarna för mycket är ett alltför vanligt nybörjarfel. Likaså att man köper för mycket fiskar och för lite växter. Köp MYCKET växter (helst snabbväxande arter) så att de från början får övertaget över algerna! Då får ni knappast några algproblem senare heller eftersom växterna tar upp all överskottsnäring från t ex överutfodring.
Olle
Tack Lars-Olof! Men det är tyvärr 18 år försent. Nu skulle jag inte göra på det viset.
Hoppas Findus & Frionor mår bättre i fiskhimmelen.
Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.