CITAT (Reserv @ 23-12-2005, 20:17)
/Du säger det jag sagt till alla sen det hände, vad tusan har sveriges kung och sveriges regering med en flodvågskatastrof att göra på andra sidan jorden? Att resebyråerna har ett ansvar är juh självklart, men var kommer vår regering in i bilden? Om jag åker till ett annat land så tar jag juh risker både vad gällande flygningen (det kan juh störta) och turistandet (jag kan juh bli rånad). Det är upp till mig om jag vill åka utomlands och ta dom risker som följer med, det är ingen annans ansvar att det händer nån olycka eller katastrof. Vad hade regeringen kunnat göra? Hindrat flodvågen? /
Visst kan man framöver lägga mer ansvar på individen. Att ordna sitt skydd och sina försäkringar. Men så som det är ordnat idag så ansvarar varje land för sitt lands medborgare vid sådan där tillfällen. Att katastrofen ligger på andra sidan jorden har absolut ingenting med saken att göra.
Det kanske är dags att införa en annan ordning nu när världen blir mer internationell. Mindre betydelse av sitt medborgarskap och mer betydelse att man har råd med privata försäkringar när man är utanför Sveriges gränser - eller kanske t.o.m. när man befinner sig hemma? Jag vet faktiskt inte vad jag tycker om det...
Men jag vet i alla fall att jag tycker att Freivalds har skött katastrofen dåligt. Nästan lika dåligt som Persson.
God Jul!
Ange en titel på hemsidan