CITAT (Berit @ 23-12-2005, 12:33)
stryk skall man ha
Ja just det: "Normalisering av våldet" kallas det, när den som blir slagen börjar se det som "naturligt" att få stryk, att den andre har RÄTTEN att slå.
"Slå mig en gång - det är ditt fel.
slå mig hundra gånger - det är mitt fel"Det är så man börjar känna och tänka. Man känner och tänker FEL, men det är så i alla fall.
Vi människor (ALLA) har vissa "mönster" att leva efter - det är så det är att vara människa - och den som får tillräckligt mycket stryk, tar själv på sig skulden och skammen, och tror så småningom att man inte är mer värd.
Det finns många orsaker till att en man slår
men orsaken är ALDRIG kvinnan!!!Det första du behöver inse, är att det aldrig kommer att bli bättre ihop med honom, han kommer ALDRIG att ändra sig!
Du är sextio - är
det här den ålderdom du önskar dig?
Är det värt "huset"??
(Ekonomin ... Hmmm, den tycks ju ändå inte vara förbehållen
dig ... ??)
Inte ens
mitt hus (det som är finast i världen, har en historia som började för några hundra år sedan, som jag älskar och har rotat mig i och bott i, i alla mina femtiofyra år) skulle få mig att stanna, om jag blev misshandlad, psykiskt eller fysiskt - och jag var för rädd att kasta ut karln.
Jag skulle lämna mitt hus.
Mitt jag och min kropp och min hälsa och mina själsliga förmågor (som också tar stryk av stryk) är viktigare än mitt hus, fast jag älskar det.
Jag är glad att du "öppnar upp" och börjar prata om det här med andra (oss här)
Ett frö sås ... ge det tid att gro och växa - ge det den nödvändiga
processen så du själv kan känna att du är "mogen" och redo.
En dag ska du lämna det här helvetet du lever i, och lämna det bakom dig, och börja få smak på vad
"ett liv" är!
Det väntar på dig där ute...
Varm varm kram