Solkatten, först vill jag berömma dej för ditt mod till detta inlägg...
Tror detta är ganska känsligt ämne...
Vet att likvärdiga funderingar ställs av föräldrar som fått barnbarn, typ "hur ofta måste vi vara barnvakt...?"
Och inget ämne ska väl vara för tabu för att diskuteras, sedan får alla ha sin egen åsikt...
Har inga barn själv, men jag tycker nog att just julen är barnens högtid... Finns det småbarn med i bilden så får dessa komma på förstaplats, både med julklappar och plats i allmänhet...
Ang julkappar så kan nog barn bli lika glada för en bil som kostar 50:-, som för en som kostar 250:-... Tycker du skulle informerat sykonen om din ekonomiska situation, och att julklapparna blir därefter...
Sedan tycker jag nog att det är ok att du får köpa lite mer julklappar än du själv får, om värden bjuder på julmaten...?
Och jag tror att du får helt enkelt ställa dej in på att barnen kommer att prioriteras av dina syskon en ganska lång tid framöver...
Dock tycker jag inte alls det är fel om du inte ger en enda julklapp nästa år, utan du väljer att ut och resa istället...
Det är ditt liv, och det har du din fulla rätt att bestämma över...
(personligen hade jag iaf köpt barnen varsin julklapp för 30-50:-/st, och skickat dem till barnen, om jag valt att ut och resa över julen...)