Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> PPM pension, efter 61 år
          bikiv
          Inlägg 28-12-2005, 23:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem nr: 5 207

Vet ni om att man kan ta ut sin PPM pension vid 61 år?
          Det är för de flesta en mycket blygsam summa, för min del 136:- per månad.
          Men poängen är att att jag räknas som pensionär, trots att jag arbetar heltid!
          Jag kan åka på pensionärsrabatt på SL , ett månadskort kostar 360:- i stället för 600:-, kan utnyttja andra pensionärsrabatter där de finns o s v.

Jag sätter in min "pension" + det jag spar på månadskortet på ett konto.
          (Fast jag hoppas kunna cykla från åtminstone maj - okt)

OM jag jobbar till 65 år finns där en liten slant som i bästa fall räcker till en "ny vinterkappa" eller lite nya växter till trädgården eller nå´t annat som kan sätta guldkant på det liv man kanske lever.

Kontakta försäkringskassan och ansök! Finns blanketter på Internet.

--------------------
          Birgitta i Sthlms-området zon 2 / 3 / 4 ???

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          bikiv
          Inlägg 29-12-2005, 20:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem nr: 5 207

CITAT (bikiv @ 28-12-2005, 23:08)
          Vet ni om att man kan ta ut sin PPM pension vid 61 år?
          Det är för de flesta en mycket blygsam summa, för min del 136:- per månad.

Och idag fick jag besked om PPM pensionen för 2006: Yes, den har stigit med en (1) krona laugh.gif wink.gif laugh.gif

Nej nu får jag nog ta mig i kragen och göra som Rossi: kolla mina fonder och bli lite aktiv! Får nog ta ställning till hur jag gör med Roburs Contura iaf. Har lite i "egna fonder" också där Roburs Rysslandfond gått ganska hyggligt.

Nu är ju min PPM-del av kommande pension så liten, men för er som är yngre är det jätteviktigt att vara aktiv - och "välja rätt".

Min pension kommer att grundas på antal yrkesverksamma år och lön. Hade oturen att vara sjukskriven under ca. 10 år (flera diskbråck) vilket kommer att visa sig när pensionen ska börja utbetalas.

Och det är väl så som Solis säger att pengar betyder inte allt, men jag måste nog för min del påstå att en någorlunda god ekonomi ändå gör livet enklare.

--------------------
          Birgitta i Sthlms-området zon 2 / 3 / 4 ???

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 21:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon