Intressant tråd detta....
det är mer än 30år sedan jag "firade jul" (till mina släktingars stora fasa) så den mesta "kritik" (som man trots allt får alltjämt) rinner av mig som vattnet på en gås.
Varje VUXEN människa bör få välja själv när/var/hur man skall fira utan att bli kritiserad. (Frågor är helt OK att få, men tyvärr är frågorna OFTAST av den karraktären att OM man svarar blir frågaren arg...)
Julklappar? Nej tack!! Vare sig ge eller få. Jag älskar däremot att ge och få små enkla gåvor från folk som bryr sig (jag bryr mig) om. Men inte för att de MÅSTE ge mig på en speciell dag , utan NÄR man känner för det.
I sverige ger man ju julklappar på jul-AFTON , i andra länder på Jul-Dagen och i den anglosaxiska delen av världen ger man även på Annandagjul (Boxing day)
CITAT
It is on December 26 Boxing Day accurse, two days after Christmas Eve. It is called Boxing Day from the tradition of open the alms boxes in the churches that day. The boxes are placed there over the Christmas season. The contents of the boxes were given to the poor. Tradesmen and boys could also go around to houses with boxes to collect coins. This costume is still preserved today, when you give extra tip to doormen and so on, all as a gesture for their help during the last year.
http://www.mimersbrunn.se/arbeten/22.aspJudarna har sitt "julfirande" chanoka (förlåt mig alla rättroende judar för att jag skriver "julfirande")
CITAT
chanoka - חֲנוּכָּה
Den tjugofemte i månaden kislev och åtta dagar framåt firas tempelinvigningsfesten, chanoka, till minne av hur judarna kastade av sig det grekiska förtrycket.
osv osv
även om jag själv inte firar jul så önskar jag givetvis mina vänner en "GOD JUL" och att det blir som de önskar sig.
sköt om er
b