CITAT (LadyG @ 05-01-2006, 11:49)
CITAT (slisk @ 05-01-2006, 11:19)
om jag har ett papper och du kopierar det så får ju inte du en fjärde del av pappret utan du får ett papper och jag har kvar mitt papper, ingen har förlorat något men du har fått något.
hur tror du man blir mångmiljonär generellt sett? tror du man ger julklappar till fattiga barn och anställer stackars arbetslösa och ger dom en bra lön tills man är rik? dom pengarna du tjänar förlorar någon annan.
Du tror på fullt allvar att upphovsrätten inte gäller dig va? Hur tror du en tidning skulle överleva om det fanns folk som kopierade och delade ut tidningen gratis? Tror du att tidningen lever på god vilja och luft och att det är fritt fram att stjäla, kopiera hur som helst? Hur ska författare som level på sin bokförsäljning överleva om någon delar ut deras böcker gratis? Fast du kaske tycker att man kan hoppa över upphovsrättslagen när det passar dig bara?
Det är stöld, och den som sysslar med sånt är en simpel tjuv.
det finns flera gratis tidingar i sverige som går med vinst, tex metro och stockholms city. men nu har jag aldrig sagt att jag vill ta bort upphovsrätten så det är en annan diskution.
det jag försöker få fram, som flera verkar hoppa över är att: personen ifråga förlorar INGA pengar på att dom har tagit en fjärde del av hans bild därför ser jag inte varför man ska bli upprörd över det. om någon hade tagit hans blommor och delat ut gratis så hade jag förstått er men nu handlar det om en bild på en hemsida som har blivit KOPIERAD inte stulen.