Jag tillhör ju också den andra sidan, och har vad vet aldrig haft uvi, men därmot läste jag relativt nyligen att LINGON, detta skogens röda penicillin, innehöll samma substans som tros ge tranbäret dess verkan mot UVI. Inte så förvånande, bären är ju nära släkt. Några tanniner, antocyaniner eller nåt sånt, som gjorde att bakterier sköljdes ut bättre. Lingonen hade mer av detta än tranbären, dessutom var det skillnad på amerikanska och europeiska tranbär. (Vilka som var "bäst" minns jag ej, men amerikanska är sötare)
Hittar såklart inget när jag snabbgooglar, annat än reklam för någon slags lingondricka, men äta mer lingon kanske kan vara ett tips som är både gott och billigt

I förebyggande syfte. Tranbärsdricka blir ju fort rätt dyr. Lingon är ju idag så billigt att man kan äta mängder varje dag

Då får man det ju koncentrerat också, bättre än juice som är starkt utspädd med sockervatten.
Den vetenskapliga studie som verkar citeras oftast visar på en nära nog halvering av risken att få UVI om man regelbundet tar tranbär i saft eller koncentration.
När det gäller män som får UVI-infektion (speciellt äldre män) så är det väl mer eller mindre rutin att de omgående "läggs in" för att kolla prostatan.