CITAT (slisk @ 05-01-2006, 13:25)
CITAT (Fredi @ 05-01-2006, 12:53)
Ägaren förlorar visst pengar på det. Eller i alla fall fråntas han möjligheten att tjäna pengar på bilden i detta sammanhang. Hade de som snodde bilden från Adrian följt gällande regler hade de frågat Adrian om de fick använda bilden och hur mycket det i så fall skulle kosta dem.
Om du söker lite på nätet om upphovsrätt och immateriella tillgångar lär du hitta massvis med information som förklarar detta för dig. Det finns dessutom böcker som förklarar varför vi använder oss av fenomenet upphovsrätt.
Motfråga: Om det hade varit musik som Adrian spelat in och lagt på sin hemsida, anser du att konkurrenten skulle kunna lägga upp den (eller del av den) på sin hemsida då?
jag är övertygad om att det inte finns någon människa som väljer att inte handla hos adrian för att någon annan försäljare har en del av en likadan bild på sin hemsida. snarare tvärtom adrian har en snyggare verison av bilden i ifråga och vill man se den för att den är fin så är reklambilden inte mycke till alternativ. det kanske tillochmed är så att adrian får fler besökare tack vare att dom har en bit av hans bild på sin sida. sålänge det inte finns nån fakta om det så kan vi inte veta.
"Eller i alla fall fråntas han möjligheten att tjäna pengar på bilden i detta sammanhang"
dom som tog bilden vill uppenbarligen inte betala eftersom dom inte betalade från första början, därför hade han aldrig någon möjlighet att få den såld till dom.
jag tar gärna motfrågan privat eftersom frågorna har en tendens att blandas ihop.
Nej, jag är inte intresserad av någon "privat" diskussion med dig angående upphovsrätt till musik. Om du inte förstår vad upphovsrätt till bilder innebär förstår du givetvis det inte när det gäller musik heller. Tankarna bakom skydden av både bilderna och musiken är nämligen desamma.
Eftersom du, trots goda argument från flertalet forumister här, fortsätter med ditt extremt knystade argument (att Adrian inte förlorat något) kan jag bara dra slutsatsen att du är ett Troll. Därför är vidare diskussion i ämnet meningslös. Tack och hej.