CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,05-01-2006, 15:35)
Fast allt det där ni räknar upp har ju inte försvunnit: Pommac finns ju fortfarande kvar + julmust med vanligt socker finns ju också i handeln.
http://www.carlsberg.se/wbch3.exe?ce=1002402Pommac, som isglass, är borta sedan länge

Mycket skum glass, som nog egentligen inte smakade så väldigt bra, men som jag ändå har väldigt sug efter

Den julmust jag syftade på var Apotek-Arnes, det är möjligt att mindre bryggerier fortfarande använder "vanligt" socker. Eller så inbillar jag mig bara, i exv USA har ju fruktsocker/druvsocker varit rätt vanligt i läsk länge utan att folk klagat

CITAT
mamamaggan skrev : " före jul såg jag att det såldes något som de kallade svagdricka men vet inte hur den smakade."
Vi köpte Kopparbergs tror jag. Den hade sackarin, vilket ger en för söt smak. Nu är sackarin inget nytt påfund, det har funnits i över 100 år, men jag föredrar mindre söt svagdricka. Pripps verkar som sagt ha slutat med svagdricka, ett tag hade de två olika varianter ute, en med enbart vanligt socker och en sackarin. Spendrups har svagdricka tror jag, men såg ingen i jul, men även de har sackarin. Jag mailade alla stora svenska bryggerier innan jul, alla har antingen sackarin i svagdrickan eller så säljer de ingen svagdricka alls. Kundtjänst på ett stort bryggeri visste inte ens vad svagdricka var.
Jag gissar att folk kanske gått över till jullättöl. (sen har ju lättölsförsäljningen minskat visserligen, men det är en annan problematik)
Håller med dig vad gäller maten också. Nu är jag ju inte nån stor vän av att äta husmanskost på restaurang, barbar som jag är så är det burgare och frittes som gäller för mig, men det är synd att "vanlig" mat fått så tråkig stämpel. Kanske får man lite resignerat acceptera att några av de svenskaste maträtterna i världen är makaroner med köttbullar och ketchup med mjölk som dryck, hawaii-pizza med folköl, och (fläskkötts)kebab med obscena mängder dressing/kebabsås

Ungarna idag tror väl att kebaber är några djur som växer på träden nere i Danmark eller så.
Antar att snabbmat oftast äts av folk som vill, eh, ha maten snabbt och äta den fort. Och då vill man inte ta risker med att det inte ska smaka som man förväntat sig. Där är en stor fördel med McDonalds jämfört med "riktig" restaurang. Jag är inte speciellt förtjust i "restaurangmat", men köper jag frittes och nån simpel köttbit (som burgare) då vet jag att jag blir mätt och glad till ett ok pris. Köper jag nåt mer avancerat, med konstiga såser, det ena med det andra, så riskerar jag att gå därifrån både hungrig och fattig

Allt tal om hamburgare har fått mig upptäcka att jag saknar våra gatukök...de var vanligare förr. I Göteborg finns väl bara 2 Sibylla antar jag. Kan ha fel, men de få gatukök som finns här verkar tillhöra andra företag. Vilket gör att man kan få jättebra mat på en del, dåligt på andra, och därför vill man inte "chansa" utan går till McDonalds istället. Jag försöker dock bojkotta McD, efter att ha ätit där mycket förr om åren, men det är en annan historia.
Såg någon intressant artikel om regionala skillnader i vad folk äter i gatuköken, var nån från Sibylla som berättade hur folk i olika landsändar skiljde sig åt. Bohuslänningar ville ha räksallad på moset, eller vad det var. Ack, att man kan vara så glömsk, borde sparat den.