Jag fick en sprayflaska i julklapp, men har inte hunnit testa den ännu. Tror att den kommer att funka bra för mig eftersom a) jag tycker om att ta lite god olivolja på sallader, pasta och kokta grönsaker, men det blir alltid för mycket när man häller för hand så det smakar fett istället för oliv. (och eftersom den riktigt smarriga olivoljan för det mesta* är dyrast sparar man pengar också.) b) jag älskar aubergine men definitivt inte den där tendensen att suga åt sig olja som en svamp, fläckvis, vilket också påverkar smaken negativt. Har försökt dra in på fettet så till vida att jag penslar skivorna med olja och ugnsbakar dem i stället, men det drar in alldeles för mycket då med. Ska försöka spraya dem i stället.
En grundläggande skillnad mellan de båda prylarna tycker jag är att oljeflaskan svarar på ett redan existerande problem medan pizzaugnens marknadsförare först måste uppfinna problemet för att sedan kunna kränga lösningen. Visst KAN man tänka sig situationer där det kan fungera(typ fritidshus med el men utan ugn, för det måste ju gå att grädda andra saker än pizza i den) men den situationen är så väldigt specifik att det är svårt att tänka sig att det finns nån större marknad för den. Däremot är det betydligt vanligare att folk vill skära ner på fettintaget.
Klart att det är en knepig idé med pumpspray för matoljan också, men knepiga eller helt vansinniga idéer kan ju ibland bli vinnare. Tänk på svensken som uppfann blixtlåset -- undras hur många som snörpte på munnarna och tyckte att världen hade klarat sig bra med knappar i hundratals år, här behövdes minsann inga nymodigheter? (Jag hade ett uppslag till ätlig modellera efter att jag sett några ettåringar "äta" banan, men tror inte att jag får nån att tända till på den idén.)
*Den godaste olivolja jag någonsin haft kom i 1,5-liters återanvänd pet-flaska från ett familjejordbruk i Portugal. Den var svartgrön, trögflytande och smakade så himmelskt att jag nästan grät när den var slut. Synd att man inte kan åka till södern och tanka ett par plastdunkar fulla varje gång oljan är slut.
|