Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> melon, -vad funkar?
          kiki
          Inlägg 08-01-2006, 12:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 235
          Medlem nr: 2 827

Jag har den senaste veckan levt i Impectakatalogen, som varje år såhär dags rolleyes.gif , och undrar om någon skulle kunna ge mig lite råd om vad för sorts melon man kan få att faktiskt ge frukt i växthus? Jag har inte lyckats ett enda år med melon fast jag försökt. Ge mig exempel på ett säkert kort, samt hur man ska ge de bästa förhållandena för den!

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 08-01-2006, 12:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Bäst tycker jag det är att satsa på snabba sorter, jag brukar mest handla hos Runåbergs för de sätter ut vilken utvecklingstid sorterna har.

Vattenmelonen Sugar baby finns dock hos båda firmorna utvecklingstid 76 dagar. (den snabbaste melonsorten som Runåbergs verkar ha är Sweet Granite 70dagar)

Tips: om det aldrig står utvecklingstid kan man försöka välja de sorter som det står tidig på + där det står att de klarar lite kyligare klimat kanske t.o.m frilandsodling i södra sverige så är chansen större att du ska hinna få något i våran korta säsong.

Melon förkultiveras inomhus ca 4-5v innan de planteras ut och det ska vara varmt ute när de sätts ut det bör vara +15 grader i marken + luften.

Här kan du läsa mer om melonodling (klicka på den gröna texten "hela odlingsbeskrivningen")

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 12:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon