Kakaduan: Jag kan för egen del helt klart säga att det positiva med att ha barn uppväger det negativa! På nåt sätt får man krafter utöver det vanliga och man orkar. Hade någon sagt till mig innan vi skaffade barn; du kommer att bli väckt en gång i timmen varje natt de närmaste 3 åren, du kommer inte att kunna gå på toa med dörren stängd på många år m.m. då hade jag nog aldrig trott att jag skulle orka. Men när man är mitt uppe i det så orkar man. Man får så mycket tillbaka. Vår dotter är lite utöver det vanliga, ett s.k "4%-barn" som är utrustad med en envishet och viljestyrka som överstiger de flestas. I gengäld är hon så otroligt kärleksfull och intelligent och berikar våra liv nåt oerhört.
Bara det att du redan nu reflekterar och tänker mycket på hur det ska bli gör att jag tror du kommer att klara det jättebra. Vissa är så oerhört positiva innan och tror att det är som att ha en liten docka. Förhållandet mellan mamman och pappan blir ofta ändrat men om man är medveten om det så behöver man inte göra så stort problem av det. Man kan tänka på att det trots allt bara är några år av kaos det handlar om

För en del blir det ju inte ens kaos heller. Om båda är införstådda med att nu kommer vi att ha mindre tid för varandra ett tag så blir det lättare. Det är ju en fördel om man har släktingar i närheten som kan barnvakta ibland om man vill ut och vara vuxna nån gång, det har inte vi möjlighet till tyvärr.