|
Jag gilalr inte att toppa!
Varför toppas det? Jo för att det skall grena sig - MEN - en chiliplanta grenar sig faktiskt själv när rötterna når krukväggen, så använd mindre krukor i starten. Var en sommar på besök hos god vän som klagade bittert över sina alltid sena chiliplantor - och han är alltid tidigt ute och ingen dålig odlare alls. Och vad får jag se ? Höga frodiga knappt grenade saker i omegastora krukor :-))
Jo - man kan ju få höga plantor men en hel del chilisar är höga - en Hot Lemon somjag ahr hema är ju trädliknande - buskliknande, med världens grövsta stammar med vedbildning, och detta även i mindre krukor.
Just nu använder jag mest roskrukor till chilisar. De är höga och smala, så man får plat med fler plantor och har andå en hyfsad jordvolym.
Sedan får man tänka på det här när man drar upp dem med ljus och gödning. Har man ljus med mkt rött i ( nu talar vi kraftiga lampor) så blir de naturligt mera höga jämfört omman har ljus med mera blått i. De blir också höga av för lit eljus, och för mkt kvävegödning. Det är bra att köra med en del kvävegödning i starten men för mkt gör att det kan bli för höga på höjden med.
Sedan kanske chilisarna trivs utmärkt och får 'svinga' runt sina anlag och bli stora ;-))
Funderar Ingrid
|