CITAT
chili, timjan, basilika och ginko är några jag vill testa. lysrör med armatur bör väl gå på runt 4-500kr. kan köpa en 400w hps begagnat för 500kr. är det ett bättre val månne?
Tack för all hjälp!
Ang Basilika:
Jag har kommit på ett mycket bättre sätt än att så den själv för det går så långsamt och de blir så rangliga.
Köp istället en basilika på ICA/Konsum och ta sticklingar från den. Efter några veckor har du då så mycket basilika du kan äta om du följer nedanstående råd.
Försök att knipsa de flesta sticklingarna ovanför hjärtbladen på moderplantan. Plantera om moderplantan i en större kruka med bra jord. I bladvecken kommer då nya små skott och efter några veckor är den finare än när du köpte den.
Sticklingarna sätter du i vatten, ta ev bort de nedersta bladen om de riskerar att komma under vattnet. På 3-4 dagar får sticklingarna massor med rötter längs med hela den vattentäckta delen. Då är det bara att plantera dem i en kruka och låta dem växta till sig lite, en vecka eller så. Toppa sedan över 1-2 bladpar så förgrenar de sig. Det du toppade kan du antigen äta upp eller så sätter du dem i vatten för att få ytterligare plantor...
De man köper är väldigt tätt planterade. Skall plantan leva länge tror jag den mår bättre om man gallrar lite så både rötter och det ovanjordiska får lite mer svängrum.
Basilika klarar torka rätt bra, den kan sloka så man tror allt hopp är förbi men efter en skvätt vatten så lyfter den snart på huvudet igen.[QUOTE][QUOTE]
Odlar i kall zon 3.