CITAT (Felix matte @ 17-01-2006, 19:24)
Jag har ingen aning om vilka bilder som är skyddade, stulna osv men om det på sidan står att man fritt kan ta bilder så..

Kioskpiraten t.ex säger ...
Jag har samlat in dessa bilder under lång tid så jag tror inte att bilderna är någons egendom. Så det är bara använda allt så mycket ni hinner. Bilderna sätts ut kontinuerligt och samlingen består nu av ca 10 000 bilder.
Hur ska jag då som surfare veta om jag begår brott eller inte?
Det är inte så lätt att veta... men flera har försökt att tala om det bl. a. i den här tråden.
Ett sätt som är enkelt - innehåller sidan bilder från tex Disney, så använd inga bilder alls från sidan. Disney ger inte ifrån sig rättigheter på det sättet. Likadant med andra större företag, välkända tecknade (och andra) karaktärer, konst/foto av kända konstnärer. (Ett foto på en målning, oavsett ålder är troligen skyddat).
Även om man inte känner igen varenda bild är allt detta är tecken på att sidan innehåller bilder som man inte får använda = låt bli bilderna.
Egentligen är det bäst att utgå ifrån att man inte får använda bilden, och sen leta efter tillstånd.
Jag har samlat in dessa bilder under lång tid så jag tror inte att bilderna är någons egendom. Så det är bara använda allt så mycket ni hinner. Bilderna sätts ut kontinuerligt och samlingen består nu av ca 10 000 bilder.
-
detta påstående, eller liknande, är aldrig sanna, bilderna tillhör alltid någon, frågan är om denna någon tillåter att man använder bilderna!! Ursäkta om jag var vass i tonen nyss - var ej menat mot någon specifk person!