CITAT
mina blad är lika slekiga som Carrens, fast dom fått vatten regelbundet.
Du kan fräscha upp plantan genom att plocka bort dåliga rötter och linda in rotpartiet i fuktig vitmossa. Lägg därefter plantan i en plastpåse som du blåser upp och knyter igen (som en kuvös)...
... bladen blir styvare inom två-tre veckor. Får plantan ligga länge brukar även rötterna växa till men det är bättre att plantera om plantan vid det laget. Ganska bra tid att börja nu faktiskt.
Om någon månad kan du plantera om (och linda in rötterna i fräsch vitmossa). Det är vitmossan som är guld värd - den suger snabbt upp mycket vatten och luckrar upp komposten när den torkar och krymper.
CITAT
Vad händer om man planterar om en brudorchidé i vanlig planteringsjord med mycket lecakulor t.ex?
Det kan fungera... iallfall ett tag. Jag skulle inte rekommendera att sätta en orkidé i plantjord - inte ens om jorden är drenerad med leca (möjligen om den innehåller mycket torv).
Chansen är stor att rötterna "kvävs" och börjar ruttna. Välmående rötter blir silverskimrande, hårda och fylliga.
Det är idealiskt för att kunna spara vatten vid torka och för att kunna suga upp vatten snabbt när fukt finns tillgängligt (rötterna ska bli gröna när de fuktas).
Jag vet att det finns de som odlar Phalaenopsis nedsänkta med rötterna i vatten; men man får räkna med att ge plantan tid till att vänja sig. Likaså har jag stött på de som odlar epifyter i jord... men det är troligen större chans att lyckas med epifytiska orkidéer som har tunnare rötter (ex. cambria).