CITAT (netaave @ 21-01-2006, 00:02)
Man är skyldig enligt lag att hålla snö- och halkfritt vid postlåda och soptunna, liksom utanför sin tomt.
Halkar någon och bryter sig p.g.a. att det är halt här utanför blir jag alltså skadestånsskyldig.
Jag tycker sunda förnuftet säger att man ska göra så också. Brevbärarn ska ju inte behöva kliva ur bilen och klättra på vallar för att lämna posten, då tror jag hellre han låter bli att lämna den, och man får hämta den själv på terminalen i stället.
Då menar du att man ska sanda och salta utefter sin tomtgräns, och att jag kan kräva skadestånd om jag halkar på en isfläck utefter grannes hästhage

Varför inte lika gärna vägverket?
Tror nog att det beror lite på var man bor, tättbebyggt område eller ren landsbyggd.
Självfallet måste man skotta framför sin soptunna, men jag nöjer mig med att göra det i samband med att den ska tömmas.
Här är vägen (stor och allmän) inte plogad eller saltad men om jag kör i diket finns det ingen myndighet som betalar min självrisk.
Sedan funderar jag på alla dessa åldringar som bor i hus och inte kan skotta när man råkar ut för ett sådant här oväder, som det vi just varit med om - ska de behöva flytta till lägenhet?
ingrid