Jag är en ”sån där kontorist” (och en hyggligt kompetent akademiker därtill), med ett förflutet på både denna myndighet och liknande samhällsinstanser.
Jag tar inte min yrkeskår i totalförsvar, för visst görs felaktiga bedömningar ibland (men det kan hända på andra myndigheter också!). Det jag dock stör mig förbannat på är detta ständiga gnäll på FK bara därför att det ”ska” gnällas på FK. Folk uppmärksammar ta mig fan bara de fall där saker gått snett och gör det till sin enda orubbliga åsikt om myndigheten i fråga. Aldrig att folk eller media uppmärksammar de långt större antalet tillfredsställande ärendehanteringarna där goda insatser uppnåtts för individen.
Är det undra på att FK-folket bränns ut?? Hur skulle du själv känna dig om du försökte göra det du ska göra på jobbet utifrån de bestämmelser du måste följa, men ändå bara mötas av konstant gnäll, hånleenden eller förbannade kommentarer bara för att ryktet om din arbetsplats blivit så allmänt vedertaget av alla att det blivit omöjligt för dig att förklara att lyckade arbetsinsatser minsann också görs och därtill mycket oftare än felaktiga arbetsinsatser?
Det är ett fritt land vi bor i, passar inte Sverige er så dra för guds skull härifrån då! Det finns annanstans att bo, t ex länder där inga sociala skyddsnät alls finns. Det finns länder där du inte ens KAN sjukskriva dig för stressrelaterade sjukdomar. Jag tycker vi har det förbaskat bra i detta land om man jämför med många andra länder.
|