Tycker nog också att vi kan ställa vissa krav på att det ska fungera. Vi har trots allt betalat in till en sjukförsäkring men den dagen du blir sjuk så kanske du inte får ut några pengar.
De som jobbar på Fk har av regeringen ålagts att spara och jag läste nyss i DN att förra året avslogs sjukpenning i 88% fler fall än 2004. 23% av dessa överklagades och 21% fick rätt i domstol.
Det tycker jag visar att systemet har brister. Och jag hävdar fortfarande att en handläggare inte har kompetens nog att bedöma om en person är arbetsoförmögen eller ej. GD för försäkringskassan uttalade sig också häromdagen och sa att de sjukskrivnas situation kommer sig av bl a dåliga handläggare. Därmed inte sagt att alla handläggare är dåliga men man måste också kunna erkänna att det finns de som är det.
Att så många skulle försöka utnyttja sjukskrivning som ett enkelt sätt att försörja sig finns det faktiskt inga belägg för. Det finns inga undersökningar gjorda helt enkelt. Man bara antar och blåser upp det hela i medierna.
Sedan ska det också tilläggas att det är minsann inte så enkelt att få bli sjukskriven år ut och år in. Din läkare måste ge Fk underlag som styrker din sjukdom , inte bara skriva sjukintyg. Fk kollar alltså ärendet och begär in uppgifter från din läkare och kanske också från Försäkringsläkaren.
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|