Ett tips (som jag snappat upp nånstans) vad det gäller förkultivering av Luktärter är att använda tomma toarullar som du viker ihop i ena ändan, ett frö i varje och du stör inte de känsliga rötterna.
Visst, det tar mer plats än ett pluggbrätte, men man kan alltid klämma ihop ett gäng toarullar i en glasslåda, och så är det ju bra mycket billigare! Det fina i kråksången är att du sen bara kan sätta ner Luktärten med toarulle (som du öppnar botten på) och allt direkt i jorden!!

Den bryts ner under sommaren i jorden. Jag gjorde det förra året och det blommade makalöst bra!!
Jag har redan sagt åt alla jag känner och hela tjocka släkten att de ska spara toarullar!! Vill jag oxå ha mycket luktärter, de är så underbara...
Vidare så ligger tempen under mitt lysrör någonstans mellan 9-15 grader, det blev några grader kallare i förrådet nu när det var -15 grader under natten ett par dagar, men mina växter verkar i alla fall må prima!
Jag bor i zon 1, här är mer snö än på länge, men hellre det än den hemska barfrosten, för den tar död på mycket... Men visst jag håller med; BOJKOTTA VINTERN!!!!!!
Ha det gott! Virrevarv