Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Amaryllisarna?
          caprifol
          Inlägg 25-01-2006, 10:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Så står de här igen, nyligen utblommade, ser kraftiga och fina ut.
          Hur gör man för att "återanvända" denna fantastiska växt? Jag har läst råd här och där men lyckas aldrig. Bara att putta undan dem någonstans i en undanskymd vrå och ge dem en skvätt vatten då o då under sommaren, säger en del. Har ställt ut dem i krukor, har grävt ned dem i rabatten (då försvann löken helt) men aldrig lyckas jag få dem att blomma om. Hur gör ni som lyckas??

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Betty
          Inlägg 25-01-2006, 10:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Jag låter dem stå kvar i fönstret hela sommaren. Vattnar regelbundet och ger blomgödning en gång i veckan under vår och sommar - alltså sköter om dem som en helt vanlig krukväxt. I september minskar jag ner på vattningen för att efter några veckor helt upphöra med det. Ställer sedan undan dem mörkt och ngt svalt så de får vissna ner helt och hållet. Klipp inte bort bladen, låt dem få vissna ner. Jag låter dem vara så ända tills de börjar visa knopp efter några månader. Då tar jag fram dem och planterar om i ny blomjord, vattnar igenom krukan och låter den sedan vara tills knoppen har kommit upp ordentligt ur löken. Vattnar sedan sparsamt (ca ett snapsglas i veckan) tills blommorna slår ut.
          Jag har inte lyckats driva mina amaryllislökar så att jag prickat in kommande blomningar till julen men jag tycker det är helt okay med amaryllisblommor både i januari och april. smile.gif Har just nu en 'Papillio Improved' på G, den slår ut endera dan nu Bild från blomningen dec. -04 . Tog även fram en 'Elvas' ur förrådet för ett par dar sen, den kommer att blomma med fyllda vita blommor med rosa strimmor om några veckor- en månad.Bild från förra blomningen -dec. -04

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 00:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon