CITAT (kristerh @ 25-01-2006, 11:52)
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 20:00)
Det jag vänder mig emot är att det ALLTID är "rasfolk" (ägare eller uppfödare) som kommer med små insinuanta pm som är mer eller mindre oförskämda om mina kattungar. Det är aldrig någon som har huskatt som säger något.
Jag har oxså en birma och vill definitivt inte kalla mig snobb
Jag tänkte berätta om hur det gick till när jag bestämde mig för just en birma;
Det var nämligen så att jag fick besök i trädgården av en vasinnigt söt, nyfiken katt som var det vackraste jag sett i kattväg
och tänkte för mig själv att en sådan katt ska jag skaffa mig om jag ska ha en katt. Och nåt år senare läste jag ett reportage i nån tidning om birman, och kände igen den, det var ju en sådan kisse jag hade haft i trädgården

Därefter ringde jag en kattungeförmedlare som birmasällskapet har, och fick på det sättet kontakt med en uppfödare.
Så att jag skaffade en raskatt var en ren slump, det hade lika väl kunnat vara en "vanlig" simpel bondkatt
Och efter att ha kamperat tillsammans med Greta i 5 år har jag bestämt mig för att skaffa en till, och det enbart för att det är en underbar, lugn, trevlig katt som jag verkligen kan rekommendera om man ska skaffa raskatt.
visst finns det väl snobbar i raskattsbranchen, fast jag tror inte de är snobbar egentligen utan de värnar bara om kattens rykte o rasrenhet.
Och jag har absolut inget emot folk som har andra kattraser, alla katter är underbara och har sin egen charm

Det är som någon tidigare skrev att alla vill inte ha en volvo, och om du nu väljer att ha en ford så kan du inte kalla den volvo
krister
Jag menar inte och har inte skrivit någonstans att alla som har eller föder upp raskatter ägnar sig år rassnobberi. Men det är från den gruppen de som anser sig ha rätt att tala om för mig hur jävla dum i huvudet jag är som avlar på huskatter kommer. Och just DE människorna är höggradigt irriterande, rigida och utan nyanser.
Jag tycker också att birman är en underbar katt och diskussionen om den utan stamtavla uppstod när jag berättade för Scrollan att jag får använda den som pappa i år. Att hon som köpte Sesam samtyckte med uppfödaren om att hon inte behövde ha stamtavlan för att katten inte skulle gå i rasavel och hon inte har några som helst planer på att rasavla gör inte katten mindre rasren rent tekniskt. Det finns inget suspekt eller annat bakom att stamtavlan är kvar hos uppfödaren och att min vän tyckte att katten var värd 2500 kr i vilket fall som helst är väl också ett sätt att höja kattstatusen? Istället för att hånas och misstänkliggöras som här...
Jag avlar på exakt samma premisser som en rasuppfödare gör. Tar en kull när jag har tre kattungar förhandsbokade på en mamma och pappa. Mina katter får mestadels tre ungar. Jag släpper inte ut mina honkatter och låter den paras med vem som helst eller när som helst och hoppas på att kunna bli av med ungarna. Men tydligen är det somliga som inte ens orkar läsa hela tråden innan de hemfaller åt upprörda utrop och kategoriska uttalanden. (Jag menar inte dig nu Kristerh.)
När folk köper mina bondkattungar för mellan 750-1500 kr så skulle jag tro att jag bidrar till HÖJA huskattsstatusen i betygligt högre grad än vad många rasuppfödare någonsin gör. Om jag sänker huskattens rykte genom att avla "seriöst" på dem så vet jag inte riktigt hur man ska göra för att förbättra det? Visst är det bra att värna om friska fina raskatter, men det är snudd på imbecillt att inta den ställningen att huskatten på sikt ska utrotas och inte avlas på. Det är en ras på sitt sätt, så väl som birmor om än utan stamtavla. Det är väl egentligen "urkatten" på något vis. Och det är en lika rasistisk åsikt som att man borde förbjuda bland äktenskap.
Nu tror jag inte att jag har något mer att säga om detta och jag vore glad om jag slipper en massa påhopp och pm om detta i framtiden.
Mvh
Fenja